حس خوب گردشگری با تراول گرام

رسانه
2021/10/26 اکتبر
100st.ir/17426
کپی شد
مصطفی کمساری بنانی مدیرعامل استارتاپ تراول گرام از تیم‌های پرتفو 100استارتاپ

استارتاپ تراول گرام از تیم‌های پرتفو 100استارت‌آپ بوده که در رویداد سکوی پرتاب زاینده رود موفق به جذب سرمایه شده است. تراول گرام از در این مصاحبه مرتضی کمساری بنانی مدیرعامل تراول‌ گرام از تیمش گفت.

نقش دانشگاه در کارآفرینی شما چیست؟ 

اگر به صورت خودمانی بگویم، تحصیلات آکادمیک در کارآفرینی من نقش داشت و باعث شد که من در فن بیان مهارت کسب کرده و رشد کنم. این رشد آن‌قدر زیاد بود که من مجری تلویزیون شوم. 

فعالیت‌های تراول‌ گرام

من هفت سال است که مشغول ایران‌گردی هستم. در اینستاگرام هم فالوئرهای یک‌دست هنری داشتم که به خاطر فعالیت‌هایم من را دنبال می‌کردند. از هفت سال پیش شروع به سفر کرده و با فعالیت‌هایی که داشتم فالوئرهای زیادی جمع کردم. نکته جالب برای من این بود که فردی که سفر می‌کند فالوئرهای بیشتری از یک هنرمند به دست می‌آورد. فالوئرهایم به من پیام می‌دادند که ما می‌خواهیم با تو به سفر بیاییم، تجهیزات نداریم، چگونه خانواده را راضی کنیم و سوال‌هایی از این قبیل.

از طرف دیگر من تجهیزات اضافه‌ای داشتم. 3 سال پیش به ذهنم آمد که تجهیزات اضافه سفری خودم را به دوستانم قرض بدهم که با من به سفر بیایند. زندگی‌ من سفر شده بود یعنی همیشه در سفر بودم و باید از این راه درآمد کسب کنم که تراول‌ گرام به ذهنم آمد. تمامی بخش‌هایی از تراول‌ گرام که در چند سال آینده به وجود می‌آیند را در دو سال گذشته در سطح محدود تست کردیم. درحال حاضر فقط بخش اجاره تجهیزات گردشگری تراول‌ گرام راه‌اندازی شده است.

مدل درآمدی تراول‌ گرام از اجاره تجهیزات گردشگری می‌باشد.

سال 97 ایده تراول‌ گرام به ذهنمان آمد و از تیر 99 تراول گرام به صورت رسمی آغاز به فعالیت کرده است. من تا شهریور سال 99 کارمند مجموعه‌ای بودم که استعفا داده و تراول‌ گرام برایم جدی شد. آذرماه نیز موفق به جذب سرمایه شدیم. 

 

مرتضی کمساری بنانی بینان‌گذار تراول گرام در مصاحبه با 100استارتاپ

 

دوراهی کارمندی و کارآفرینی

من به صورت رسمی کارمند دو شرکت بودم. من فکر می‌کنم کارمندی در مجموعه‌ای با امکانات خوب و حقوق بالا بهتر از کارآفرینی است. اگر کارمند شرکت می‌شدم که برند و جای پیشرفت داشت، هیچوقت به فکر کارآفرینی نمی‌افتادم و همچنان کارمند باقی می‌ماندم. ولی کارمندی در جای دولتی که صرفا فعالیت‌هایم منتهی به امضا نامه‌ای شود، جذابیتی برای من ندارد. به نظرم بین کارمندی و کارآفرینی، کارمندی در شرکتی با پرستیژ مناسب و حقوق بالا بهتر از کارآفرینی است. 

من به دنبال هیجانم، زمانی که سفر می‌روم حدودا یک هفته آنتن ندارم. هیچ‌کسی از من خبر ندارد، فقط خود هستم با چند همراه و چوپان‌های اطراف. به طور کلی کارهای هیجانی را دوست دارم. در شهر از سگ‌هایی که بقیه بغل می‌کنند یا دستشان می‌گیرند، می‌ترسم اما در کوه و بیابان از سگ گله خوشم می‌آید. دوست دارم زندگی‌ام پر از چالش باشد که این‌ها را حل کنم. 

جذب مشتری 

خوشبختانه یا متاسفانه تراول‌ گرام در ایران رقیبی ندارد. استارتاپ‌های گردشگری در این چند سال زیاده شده‌اند، استارتاپ‌های خوبی مثل سفرزون یا دهگرد. من به شخصه حال خوبی از دنبال کردن سفرزون به دست می‌آورم. این استارتاپ‌های فعال نشان می‌دهند که گردشگری حوزه خوبی برای سرمایه‌گذاری است. ما در بخش اجاره تجهیزات گردشگری در ایران اول هستیم. با تحقیقاتی که داشتیم متوجه شدیم که سه رقیب بزرگ در دنیا داریم. یکی از سه رقیب ما سایت هندی است که امیدوارم آنقدر در ایران خوب کار کنیم که مجموعه هندی، تراول گرام را رقیب خودش بداند. 

آینده تراول‌ گرام

ما چند سال آینده تراول گرام را ترسیم کرده‌ایم. چون تحقیقات چندساله‌ای داشتیم و این تحقیقات را به بازار برده‌ و اجرا کرده‌ایم. به طور مثال ما در فاز اول اجاره تجهیزات داریم و در فاز بعدی تبدیل به پلتفرمی جهت اجاره تجهیزات می‌شویم. 

برگزاری تورهای هیجان‌انگیز بلندمدتی را در برنامه داریم که با ماشین سفر نرویم، بخش‌های مختلف این سفر را با وسائل حمل‌ونقل متفاوتی برویم. مسیر را با قایق، شتر، اسب و … برویم تا به مقصد برسیم. 

اجاره کمپ برای دیگر ماست. کمپ به این معنا که اگر کسی به جایی رفت و شب پناهگاهی نداشت، ما چادر شیک و لاکچری اجاره دهیم. در این چادر بخاری، کولر، تخت و … را دارد که تقریبا یک واحد نیمه‌لوکس هتل حساب می‌شود. 

در خدمات گران‌تر نیز ورود کنیم. به طور مثال، الان فقط چند شرکت هستند که خدمات بازی‌های آبی را ارائه می‌دهند، ما نیز این خدمات را ارائه کنیم.

با توجه به صحبتی که با هم‌تیمی‌ها و راهبرمان داریم، تراول گرام می‌تواند تا چند سال آینده مرجع گردشگری ایران شود. به شرطی که رقبای ما فعالیت به خصوصی نداشته باشند. 

برند تراول‌ گرام در ذهن مخاطب!

تراول گرام دو شعار دارد:

«القای حس خوب سفر به مردم» 

سفر رفتن سخت نیست، کسی فکر نکند که برای سفر رفتن باید کارهای سختی انجام دهد. سفر رفتن یعنی کسی از خانه دور شود و در کیلومترها دورتر از شهر یک شب بماند و از طبیعت لذت ببرد. 

«طبیعت از پدرانمان به ما ارث رسیده و ما باید در حفظ طبیعت کوشا باشیم که فرزندانمان نیز از طبیعت استفاده کنند.»

به همین خاطر اولین چیزی که در پک ارسال می‌کنیم، کیسه زباله است. وقتی کسی از ما چیزی مثل کوله اجاره می‌کند، ما کیسه‌های زباله نیز تعبیه کرده‌ایم؛ از طریق واتساپ یا تلفنی به این فرد می‌گوییم که در اولین اقدام زباله‌های اطرافت را جمع کن. 

در تعامل با دیگران ما این‌گونه برخورد می‌کنیم که تا پاسی از شب تلفن تراول گرام زنگ می‌خورد. به طور مثال مدتی پیش خانمی تماس گرفت که من فردا می‌خواهم سفر بروم، اما تجهیزات ندارم. این خانم در شهریار تهران بود و ما اصفهان. با آخرین اتوبوس که ساعت دو شب بود تجهیزات را ارسال کردیم. به این خانم گفتیم که شما فقط در سایت ثبت کنید که سیستم ما بهم نریزد، بعدا قرارداد را امضا می‌کنیم. خانم به سفر رفت و بعدا کلی مشتری برای ما جذب کرد. این موارد به ما حس خوبی می‌دهد.

بیشتر مشتری‌های ما از استان تهران، سیستان و بلوچستان و گیلان هستند. 

کاظم القاسی مدیر فنی استارتاپ تراول گرام در مقاله ای از 100استارتاپ

برنامه برای ورود بازار بین‌الملل

هنوز فکر جدی برای این مورد نکردیم و مرزها نیز بسته هستند. ما فعلا نمی‌توانیم به خارجی‌ها تجهیزات اجاره دهیم. توریست‌ها دو قشر هستند. توریست‌های حرفه‌ای که تجهیزات مختص به کوه مورد نظر را خریداری می‌کند و وقتی که کوه‌نوردی تمام شد، تجهیزات را می‌فروشند. این قشر هیچوقت مشتری ما نمی‌شوند زیرا از تجهیزات فقط یکبار استفاده می‌کنند. قشر دوم نیز افرادی هستند که با امکانات حداقلی و پول حداقلی، لذت حداکثری را می‌برند. این قشر نیز مشتری ما نیستند.

ما برای توریست‌ها فکر دیگری را داریم که از سال آینده در دو فاز شروع می‌شود. جدیدا با شرکت‌هایی برای بازاریابی این طرح‌ها صحبت‌ کرده‌ایم. تور نیز به این صورت است که ما می‌گوییم افراد صرفا با چمدان به منطقه‌ای بیایند و سایر تجهیزات را ما ارائه می‌دهیم.

 تیم تراول گرام

در حال حاضر تیم تراول گرام 5 نفر است که 4 نفر در دفتر و یک نفر خارج از اصفهان، تراول گرام را تشکیل می‌دهد. تا تیر و خرداد در خانه اصفهان بودیم. چالش‌هایی زیادی را در آن زمان داشتیم، به طور مثال اجاره عقب افتاده بود، سرمایه واریز نشده بود، دامنه به مشکل خورده بود و … . از آن جایی که حل کردن چالش‌ها را دوست دارم، با رفاقت و موارد دیگر تیم را نگه داشتیم و فقط یک نفر از تیم خارج شد. فضای دفتر ما بسیار صمیمانه است. 

گرافیستی که در مجموعه ما هست، یکی از بهترین گرافیست‌های ایران می‌باشد. وقتی طرحی را برای ما می‌زند، پیگیری چاپ و سایر مسائل نیز هست. نیروی فنی نیز به همین شکل است، شش ماه بدون هزینه‌ای برای ما کار می‌کند. وقتی کار می‌کنیم اصلا مشخص نیست که وظیفه هر کسی چیست. القابی مثل بنیان‌گذار و … را نداریم. این سمت‌هایی که داریم صرفا برای سایت و فضایی مثل 100استارت‌آپ است. در فضای کاری خودمان همه به یک شکل هستیم، با هم می‌آییم، با هم می‌رویم. حتی وقتی در زندگی شخصی یکی از اعضا مشکلی پیش می‌آید، همه با هم سعی می‌کنیم مشکل را حل کنیم. دیگران ما را تیمی می‌دانند که با هم زندگی می‌کنیم. آقای کاظم القاسی مدیر فنی مجموعه یا آقای سعید سجادی گرافیست مجموعه، برادر‌های من هستند. 

چالش‌های تراول‌ گرام

بزرگترین چالش استارتاپ‌ها این است که نمی‌دانند از نظر مجوزی و اداری با چه کسی صحبت کنند. من به عنوان تراول گرام نمی‌دانم به سراغ اداره میراث فرهنگی گردشگری بروم و مجوز تور بگیرم. یا به عنوان تیمی که نوآورانه و جدید هستم باید به مرجع دیگری مراجعه کنم. چند روز پیش که در اداره میراث بودم، کارمند آنجا به من گفت که برو کار کن تا زمانی که شاکی خصوصی نداشته باشی، مشکلی پیش نمی‌آید. من به چه امیدی کار کنم تا زمانی که شاکی خصوصی نداشته باشم. من گفتم که به من مجوز گردشگری یا آژانس بدهید؛ که مشخص شد سه سال روند گرفتن مجوز طول می‌کشد. کارمند این اداره راه غیر قانونی جلوی پای من گذاشت که از آژانس‌ها مجوز اجاره کنم. 

زمانی برنامه‌ای می‌ساختیم به نام برنامه حیات. در این برنامه با افراد بزرگ بازار اصفهان صحبت می‌کردیم. آقای چینی مدیرعامل کاشی چینی، جمله خوبی گفت: «اگر در اصفهان موفق شدی، نشان‌دهنده موفقیت در کل دنیا است». حالا اگر تراول گرام در اصفهان موفق شد، می‌تواند بازاری به وسعت دنیا داشته باشد. 

 

 تجربه تعامل با سرمایه‌گذار

من سال‌ها قبل روی دو ایده کار می‌کردم. ایده اول که مختص بچه‌های تئاتر بود و می‌دانستم که به درآمد نخواهد رسید. زمانی که از ایران‌گیت خارج شدم، به ایده دیگری فکر کردم تحت عنوان کوالیتی که کارش پیدا کردن سرویس بهداشتی بود. ما نرم‌افزاری هم نوشتیم و جلو رفتیم تا به مافیای سرویس بهداشتی رسیدیم و شکست خوردیم. از طرف دیگر برنامه‌ ما مختص سیستم‌عامل ios بود و کمی بعد از رونمایی این اپلیکیشن برنامه‌های ایرانی تحریم شدند. از آن تیم فقط من ماندم و تراول گرام را شروع کردم. 

من هیچوقت به سراغ صندوق خطرپذیری نرفتم که بگویم لطفا به من سرمایه بدهید. تا اینکه روزی پوستر 100استارت‌آپ را دیدیم که قصد برگزاری رویداد زاینده رود را داشت. آن موقع تراول گرام در ذهن ما شتر گاو پلنگ بود و خیلی چیز دقیقی نبود. با مشاوره‌هایی که از آقای ورد، صداقت و دیگران داشتیم متوجه شدیم که ما می‌توانیم تیم جذابی برای سرمایه‌گذار شویم. 

وقتی مشتری‌های پولداری پیدا کردیم که سالی یکبار کل اروپا را می‌گردند، متوجه شدیم که ما می‌توانیم درآمد کسب کنیم. 

 

سوالات تک کلمه‌ای:

– برگ برنده تراول‌ گرام در جذب سرمایه:

– پرزنت کردن تیم خیلی مهم است. 

– کتاب مورد علاقه:

– معجزه شکرگزاری

– فیلم مورد علاقه:

– آخرین فیلمی که دیدم OLD بود که هنوز درگیرش هستم. من سریال‌بین هستم و به نظرم Friends بهترین سریال است.

– بهترین محل تفریح:

– بلوچستان بدون شک

– فردی که بیشترین تاثیر بر شما گذاشته:

– منصور ضابطیان. حرف جالبی می‌زد که هنوز در خاطر من است. منصور ضابطیان می‌گفت «آدم‌ها رو تک بعدی نبین». من دوست دارم شبیه اواخر عمر ابتهاج و شاملو زندگی کنم. 

تفریح مورد علاقه:

– سفر و سرعت. من عاشق گپ زدن با رفقا هستم. اگر دلم بگیرد، تلفن را برمیدارم و با دوستی صحبت می‌کنم. 

چند ساعت فعالیت دارید؟

– الان حدودا ساعت 9 می‌رسیم و تا ساعت 6 دفتریم. قبلا ساعت ثابتی نداشتیم.

مهمترین ویژگی مرتضی کمساری بنانی:

– من از بچگی به خنده‌رویی معروفم.