اولین اگزیت موفق 100 استارتاپ

رسانه
2021/09/05 سپتامبر
100st.ir/12398
کپی شد
استارتاپ، استارت‌آپ، استارت آپ، استارت اپ، استان قم، سکوی پرتاب قم، سرمایه پذیری استارتاپی، سرمایه گذاری استارتاپی، دریافت سرمایه، رویداد استارتاپی، دریافت سرمایه، سرمایه گذار خطر پذیر، 100استارتاپ، 100استارت‌آپ

100استارتاپ برای اولین بار سهام هوما، یکی از تیم‌های پرتفو موفق خود را فروخت

استارتاپ هوما یکی از تیم‌های پرتفو 100استارتاپ است که فروردین 99 با جذب سرمایه عضوی از خانواده 100استارتاپ شد و اواخر سال 99 درخواست خرید سهام هوما توسط یک برند معروف مطرح شد. حالا پس از چند ماه مذاکره، 100استارتاپ با موفقیت از هوما اگزیت کرده است. هوما در مدت زمانی کوتاه‌تر از چیزی که پیش‌بینی کرده بود توانست به شاخص‌های کلیدی عملکردش (KPI) دست پیدا کند.در سکوی پرتاب هوش مصنوعی که 7 شهریور ماه برگزار شد، سید رضا سجادی هم‌بنیانگذار این استارتاپ داستان کسب‌وکارش را برای حاضرین رویداد روایت کرد. علی سدیفی، مدیرعامل 100استارتاپ در این رویداد ضمن تبریک به تیم هوما عنوان کرد: هوما چیز شگفت‌انگیزی نیست؛ این تیم مثل همه بچه‌های اکوسیستم استارتاپی تلاش کردند و بارها زمین خوردند اما دوباره ایستادند و با تمام قوا به مسیرشان ادامه دادند. موسسه دانش بنیان برکت، مجموعه شناسا، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق پژوهش و فناوری نوآفرین، بنیاد برکت، شرکت ستارگان نوآوری داوین، صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی استان خراسان رضوی، صندوق غیر دولتی پژوهش و فناوری استان اصفهان، صندوق پژوهش و فناوری یزد، صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی گیلان، موسسه صندوق پژوهش و فناوری پرشین داروی البرز و صندوق نوآوری و شکوفایی سرمایه‌گذاران با مسئولیت محدود(Limited investment partner) در 100استارتاپ هستند که در این موفقیت سهم بسزایی دارند.

هوما باکس چیست؟

هوما باکس دستگاهی است که با اتصال به تلویزیون‌های عادی، آن‌ها را تبدیل به تلویزیون‌های هوشمند اندرویدی می‌کند. رسالت هوما به عنوان تولیدکننده پلتفرم خانگی، شناخت سلایق مخاطب برای ارائه پیشنهادهای بهتر و سرویس‌دهی موثرتر است. هوما باکس با شناخت کامل مخاطب، تبلیغات را در قاب اطلاعاتی هدفمند به مشتری منتقل می‌کند. هوما ارائه‌دهنده سرویس‌های مختلفی مانند فیلم، موسیقی، مجله هوشمند و بازی است و به دنبال توسعه سرویس‌های خود می‌باشد.

پلتفرم 100استارتاپ در ابتدا با جذب و شناسایی تیم‌های فعال در کسب‌وکارهای نوین و استارتاپی امکان ارزیابی، داوری و ارزش‌گذاری تیم‌ها را با کمک افراد خبره فراهم می‌کند و سپس با تامین سرمایه لازم آن‌ها را در مسیر رشد و توسعه کمک می‌کند. هوما یکی از همین تیم‌هاست که فروردین 98 از 100استارتاپ جذب سرمایه کرد و با رشدی سریع و چشمگیر توانست کسب‌وکار خود را توسعه دهد. بهنام شکیبافر، هم‌بنیانگذار هوما درباره آن می‌گوید: هوما برای من همه چیزهایی است که دوست دارم. با توجه به تجاربم دوست دارم به جایی برسیم که وقتی مردم از محصولی که ساختیم استفاده می‌کنند، بگویند خدا خیرش بده، یک چیزی ساخت که مشکل ما را حل کرد. دوست دارم هر موقع در ایران کسی این نیاز را احساس کرد، فوری هوما در ذهنش شکل بگیرد.

خروج، نقطه عطف سرمایه‌گذاری خطرپذیر

یک صندوق یا شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر از زمان جذب سرمایه تا انتهای کار خود چند مرحله را طی می‌کند. در واقع کار سرمایه‌گذار خطرپذیر با شناسایی استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاری روی آن‌ها شروع می‌شود و با مدیریت و نظارت بر روی آن‌ها تا مرحله خروج ادامه پیدا می‌کند. از دیدگاه یک سرمایه‌گذار خطرپذیر خروج و دریافت نقدینگی در ازای سهام تحت مالکیت، آخرین و مهم‌ترین مرحله در این فرآیند است و تقریبا 5 الی 7 سال زمان می‌برد.

به زمانیکه یک بنیان‌گذار یا سرمایه‌گذار از استارتاپ خارج می‌شود و سود حاصل از تلاش یا سرمایه‌گذاری خود را نقد می‌کند، Exit(خروج) می‌گویند. یک سرمایه‌گذار خطرپذیر از زمان دریافت طرح استارتاپی 5 مرحله را طی می‌کند:

1- دریافت طرح‌ها و غربالگری: در این مرحله طرح پیشنهادی توسط کارآفرین به سرمایه‌گذار ارائه می‌شود. این طرح شامل اطلاعاتی مانند خلاصه اجرایی از طرح پیشنهادی، شرح پتانسیل و اندازه بازار، بررسی ریسک‌های مورد انتظار در فضای رقابتی، پیش‌بینی‌های مالی دقیق و جزئیات نحوه مدیریت شرکت می‌باشد.

2- ارزیابی طرح انتخابی: در دومین مرحله سرمایه‌گذاران به بررسی ویژگی‌های محصول، بازار، فناوری و مهارت‌های دانشی- رفتاری کارآفرینان می‌پردازند. علاوه‌بر این، آن‌ها به طور دقیق به محاسبه سرمایه مورد نیاز، خطرهای بازار، فرآیندهای قانونی و مالیاتی، بودجه‌بندی و نرخ بازگشت سرمایه می‌پردازند.

3- مذاکرات معامله و نهایی کردن قرارداد: سومین مرحله طرفین بر سر مسائلی مانند میزان سرمایه‌گذاری و زمان‌بندی آن، ارزش‌گذاری استارتاپ، میزان سهام واگذار شده و اختیارات طرفین مذاکره می‌کنند. تنظیم دقیق اسناد حقوقی و مشخص کردن راه‌های پرداختن به مسائل حقوقی غیرقابل پیش‌بینی از جمله کارهای مهم این مرحله است که باید انجام شود.

4- مدیریت و توسعه: پس از انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاران در حد اختیارات خود، در مدیریت شرکت استارتاپی مشارکت می‌کنند. آن‌ها با نظارت بر عملکرد شرکت، از پیشرفت مطابق با برنامه اطمینان حاصل کرده و در تصمیمات استراتژیک صاحب حق رای هستند.5- بلوغ و خروج: در آخرین مرحله این فرایند باید با توجه به ماهیت، میزان و نوع سرمایه‌گذاری طرح خروج (Exit) ایجاد شود. فرایند خروج شامل سه مرحله ارزش‌گذاری استارتاپ، کاهش ریسک و برنامه‌ریزی فرصت‌های سرمایه‌گذاری جایگزین می‌باشد.