قاشق‌یار؛ همیار بیماران مغز و اعصاب

رسانه
2021/07/21 جولای
100st.ir/11351
کپی شد
فناوری‌های هوشمند توانبخشی فن‌آسا با هدف طراحی ابزارهای هوشمند برای کمک به زندگی بیماران مبتلا به بیماری‌های مغز و اعصاب آغاز به کار کرده است. قاشق‌یار‌ در واقع برای بیماران مبتلا به لرزش دست مانند بیماران پارکینسون، طراحی شده است. همچنین کمک به بیماران دچار لرزش اساسی و سالمندانی که هنگام غذا خوردن به مشکل برخورد می‌کنند و غذا از قاشقشان می‌ریزد، ساخته شده است.
داستان شکل‌گیری فن‌آسا به روایت سیده فاطمه حسینی

در این گفتگو 100استارتاپ میزبان دکتر سیده فاطمه حسینی بنیان‌گذار «فن‌آسا» بودیم. در این گفتگو با فن‌آسا و هدف متعالی این مجموعه، برای همراهی با مجموعه بیماران مغز و اعصاب کشور آشنا خواهیم شد. داستان شکل‌گیری فن‌آسا با اولین محصول خود «قاشق‌یار» می‌تواند برای فعالان حوزه علوم اعصاب و نوروساینس جذاب باشد. در ادامه ‌داستان ورود فن‌آسا به عرصه بین‌المللی را از زبان سیده فاطمه حسینی خواهیم شنید. 

 همسویی دانشگاه و رویای کودکی

من در در مقطع دکترای الکترونیک دانشگاه فردوسی مشهد، گرایش علوم اعصاب در حال تحصیل هستم. از کودکی رویای کمک به بیماران را داشتم. به دلیل شغل والدینم در زمینه پزشکی و ارتباط من با بیماران، هر روز و هرروز تلاش خود را برای رسیدن به این رویا بیشتر می‌کردم. در نهایت با ورود به دانشگاه و تحصیل در رشته الکترونیک به حوزه علوم و اعصاب و مهندسی پزشکی علاقه‌مند شدم و تصمیم به ایجاد تغییری بزرگ گرفتم. 

پایان‌نامه کارشناسی ارشد و تولد فن‌آسا

در سال 96  همزمان با انتخاب موضوع پایان‌نامه، همراه دوستم خانم صنوبری  به سراغ حوزه مورد علاقه خود یعنی نوروساینس و علوم اعصاب رفتیم.  از آنجایی که من همیشه از کودکی به مباحث علوم اعصاب و پزشکی علاقه داشتم و علاقه‌مند به کمک به بیماران بودم. همراه با دو تن از اساتید دانشگاه تصمیم گرفتیم که پایان نامه خود را برای ورود به حوزه کسب وکار آماده بکنیم. 

تیمی منسجم و همدل 

تیم 4 نفره ما به خود شکل رسمی‌تری گرفت. تصمیم گرفتیم برای کمک به بهتر شدن زندگی بیماران مبتلا به بیماری‌های مغزو اعصاب گجت‌های هوشمند بسازد. 

قاشق‌یار؛ اولین گجت هوشمند فن آسا

با ارتباطی که با بیماران و پزشکان داشتیم این چالش و مسئله برای ما شکل گرفت. تلاش ما شناسایی حل مشکلات بیماران بود. با بررسی ایده‌های متفاوت، قاشق‌یار به عنوان اولین گجت هوشمند فن آسا متولد شد. 

فن‌آسا و قاشق یار

فناوری‌های هوشمند توانبخشی فن‌آسا با هدف طراحی ابزارهای هوشمند برای کمک به زندگی بیماران مبتلا به بیماری‌های مغز و اعصاب آغاز به کار کرده است. قاشق‌یار‌ در واقع برای بیماران مبتلا به لرزش دست مانند بیماران پارکینسون، طراحی شده است. همچنین کمک به  بیماران دچار لرزش اساسی و سالمندانی که هنگام غذا خوردن به مشکل برخورد می‌کنند و غذا از قاشقشان می‌ریزد، ساخته شده است.

ثبت رسمی فن‌آسا و شروع با قدرت

مطالعات اولیه و تحقیق و توسعه محصول را شروع کردیم.  تا زمانی که به طور رسمی فن‌آسا وارد بازار شود 1 سال و نیم گذشت و در نهایت پاییز 97 رسما آغاز به کار کردیم. در ادامه با شتابدهنده تریگ آپ وارد مذاکره شدیم و همکاری خود را با تریگ آپ آغاز کردیم.

فن‌آسا تیم برتر مرحله نهایی رویداد جاده ابریشم 

در اردیبهشت 98 تیم فن‌آسا از بین 250 استارتاپ به عنوان استارتاپ برگزیده دومین رویداد بین‌المللی جاده ابریشم انتخاب شد. این رویداد با هدف معرفی استارتاپ‌های برتر ایرانی و برقراری ارتباط و شبکه‌سازی اکوسیستم استارتاپی ایران و جهان برگزار شد.

حضور فن‌آسا در نمایشگاه ایران هلث

در خرداد 98 در نمایشگاه ایران هلث نیز شرکت کردیم. این نمایشگاه هر سال در تهران با حضور شرکت‌ها و استارتاپ‌های فعال حوزه پزشکی، دندانپزشکی، دارویی و خدمات سلامت برگزار می‌شود. 

فن‌آسا در الکامپ 98

در رویداد الکام استارز نمایشگاه الکامپ تیرماه 98 توانستیم مقام چهارم را کسب کنیم. در اول راه؛ برنامه‌ای برای حضور در الکامپ نداشتیم و تقریبا روزهای آخر ثبت نام کردیم. علت اینکه برنامه‌ای برای حضور نداشتیم، تداخل زمانی که با برنامه دیگرمان داشت بود. از طرفی به خاطر بار مالی که برای ما داشت قیدش را زده بودیم. از آنجایی که تیم ما در مشهد مستقر است؛ برای حضور در نمایشگاه هزینه‌ای فراتر از حد معمول برایمان در برداشت؛ بنابراین تصمیم گرفتیم در نمایشگاه شرکت نکنیم. اما شتاب‌دهنده تریگ‌آپ با تقبل هزینه‌هایمان از ما حمایت کرد و توانستیم وراد مسابقات الکامپ پیچ شویم.

گردهمایی خانواده پارکینسون

فن‌آسا توانست بیماران مبتلا به پارکینسون را در تیر 98 از شهرهای مختلف استان خراسان گرد هم بیاورد. این گردهمایی با هدف انتقال تجربه و افزایش روحیه بیماران ترتیب داده شد. در ابتدا که برای این رویداد فراخوان دادیم، با استقبال بیش از 300نفر از بیماران مواجه شدیم که منجر به تغییر محل برگزاری رویداد شد. این گردهمایی باعث انتقال انرژی و افزایش روحیه بیماران شد. خوشحالیم که توانستیم این رویداد را برگزار بکنیم.  

فن‌آسا در نمایشگاه تجهیزات پزشکی ترکیه 2021

در نمایشگاه Expomed Eurasia در تاریخ 2 ژوئن 2021 (12 خرداد ماه 1400) حاضر شدیم. فن آسا  یکی از غرفه داران نمایشگاه بود. به ارائه محصول دانش بنیان خود به نام “قاشق هوشمند ضد لرزش دست” که مناسب برای بیماران پارکینسون و سالمندان است پرداختیم. در روز پایانی معاون وزیر بهداشت ترکیه  در نمایشگاه حضور پیدا کرد و از غرفه فن آسا و نحوه عملکرد “قاشق یار” بازدید کرد. 

جذب سرمایه از 100 استارتاپ 

برای توسعه محصول و زیرساخت‌های مجموعه تصمیم به جذب سرمایه گرفتیم. فن آسا در  اولین رویداد 100 استارتاپ، آذر ماه 98 از نگاه داوران به عنوان تیم ستاره رویداد انتخاب شد. در اوایل سال 99 یعنی تیرماه موفق به جذب سرمایه داشتیم. 

چالش‌ها و مشکلات فن‌آسا 
  • کرونا و بسته‌شدن درب کشورها

قصد داشتیم که در سال 99 حجم تولید را افزایش بدهیم و به صورت جدی وارد بازار بشویم. برای تقویت بازاریابی و فروش و تولیدات خود برنامه مدون داشتیم. همه‌گیری کرونا و درگیر شدن کشورعزیرمان با این بیماری همه معادلات ما را بهم زد. گمرک‌ها بسته شد و خیلی از کارخانه‌ها فعالیت خود را متوقف کردند. روند واردات قطعاتی که برای ساخت محصول باید از کشور چین وارد کشور می‌شد، دچار اخلال شد. در داخل کشور هم قطعاتی که ما به آن‌ها نیاز داشتیم، نایاب شده بود. قطعاتی که وجود داشتند با قیمت بالایی در بازار عرضه می‌شد.

  • تغییرات نرخ ارز 

تغییرات و نوسانات بازار ارز بر  قیمت تمام‌شده محصول ما تاثیرگذار بود و براورد قیمت بسیار سخت شده بود. 

  • تولید

مدل تولید نیمه صنعتی برای  قطعات، مانع از افزایش حجم تولیدات ما شد. یک مدل ساخت و زیرساخت صنعتی زمینه افزایش حجم تولیدات ما را فراهم می‌کرد. با مدل نیمه‌صنعتی و بدون زیرساخت‌ها و ابزار حرفه‌ای امکان افزایش محصول نشدنی بود. 

تولید محصول جدید؛‌ راه‌حل مشکلات 

با مواجهه مشکلات برای مقابله و حل این چالش‌ها تصمیم به تغییر تکنولوژی و طراحی محصول گرفتیم. محصول جدید با دو نمونه خارجی و محصول قبلی خودمان تمایز پیدا کرد. این تحول در دی ماه 99 قابلیت تسریع و راحتی در تولید، را برای ما فراهم کرد. نکته مهم این محصول این بود که مقیاس‌پذیرتر از قبل و متناسب با نیاز بیماران طراحی شده بود. حتی تولید مدل نیمه صنعتی با این روش هم امکان‌پذیر است. 

کیفیت و عمر محصول ما نیز افزایش پیدا کرد و مشتری‌های ما نیز رضایت بیشتری داشتند. همچنین در تامین قطعات اولیه محصولمان کار ما راحت شد. 

ثبت اختراع در ایران و اروپا

محصول با کیفیتی که با همت تیم اجرایی هشت نفره ما انجام شد،‌ در راه ثبت اختراع در عرصه بین‌الملل نیز است.  تحقیقات و تلاش‌های فن‌آسا از انتهای سال 98 باعث شد در دی ماه 99 این محصول به بازار عرضه شود.  محصول ما به دو روش B2B , B2C امکان عرضه به مشتریان، سازمان‌ها و مجموعه‌های مختلف را دارد. 

مزیت رقابتی فن‌آسا

مهمترین مزیت رقابتی فن‌آسا وجود همین راه‌حل در کشور از جانب فن‌آسا است. به نوعی در ایران رقیبی برای فن‌آسا در تولید این محصول وجود ندارد. قابلیت دسترسی آسان این محصول به بیماران مغز و اعصاب مشکلات خیلی از افراد را حل کرده است.  قاشق‌یار در مقایسه با محصولات مشابه از لحاظ قیمت و عملکرد (طراحی برای لرزش‌های شدید دست) برتری دارد. 

نگاه فن‌آسا به 100 استارتاپ 

100استارتاپ در پیشنهاد نوع قراددادها جذاب عمل کرده است.  100استارتاپ برخلاف سرمایه گذاران دیگر که فقط از یک مدل قراردادی استفاده می‌کنند، با مدل‌های قراردادی متفاوت دست استارتاپ‌ها را برای عقد قرارداد باز گذاشته است. همچنین گردهم آوردن سرمایه‌گذاران مختلف در کنار هم با ظرفیت‌های متفاوت از نقاط مثبت 100 استارتاپ به حساب می‌اید. 

طولانی‌بودن روند جذب سرمایه و انعقاد قرار داد موردی است که 100استارتاپ باید مورد اصلاح و بازبینی قرار دهد. از زمان پذیرفته‌شدن ما در پرتفوی 100 استارتاپ تا جذب سرمایه حدود 6 ماه طول کشید. این طولانی بودن روند برنامه‌ریزی‌های ما را دچار اخلال و تغییر کرد.  به طور کلی وقفه‌ها در روند جذب سرمایه به مجموعه آسیب جدی وارد خواهد کرد. 

همچنین تغییر تیم 100استارتاپ و تغیر قوانین در انعقاد قرارداد نیز از جمله چالش‌های ما در روند جذب سرمایه بود. زیرا ما با تیم سابق قراد داد خود را تنظیم کرده بودیم و با آمدن تیم جدید روند عقد قرارداد ما به مشکل خورد. 

موفقیت یعنی لبخند 

فن‌آسا موفقیت را فرای کسب‌وکار و بیزینس می‌داند. اینکه بتوانیم لبخندی را بر لب بیماران مغز و اعصاب ایجاد کنیم برای ما بالاترین موفقیت است. اینکه سالمندان و مبتلایان به پارکینسون توانستند با آرامش در کنار خانواده برروی یک سفره در کنار یکدیگر، لذت غذاخوردن را تجربه بکنند، نشان از موفقیت ما است.