10 ترند برتر فناوری آموزشی 2021

رسانه
2021/06/07 ژوئن
100st.ir/11132
کپی شد
فناوری، آموزش، استارتاپ، استارت‌آپ، دیجیتال

اگر شما یک مربی خلاق هستید، احتمالا پیروی از ترندهای فناوری آموزشی روز دنیا برای شما موضوع جدیدی نیست، با این حال این موضوع در جهان امروز یک امر ضروری است. با اطلاع از روندهای جهانی، شما می‌توانید مناسب‌ترین ترند را برای آموزش خود انتخاب کنید. در ادامه 10 ترند برتر فناوری‌های آموزشی را معرفی خواهیم کرد:

1- یادگیری الکترونیکی(ELearning)

یادگیری از راه دور به دلیل گسترش سریع کرونا و تعطیلی مدارس، یکباره به بالاترین ترند فناوری آموزشی 2020 تبدیل شد. این امر منجربه افزایش تقاضا برای پلتفرم‌های آموزش آنلاین شد. با آموزش الکترونیکی، محتوای آموزشی از طریق رایانه، لپ‌تاپ، تبلت یا تلفن‌های هوشمند در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد. با استفاده از یادگیری الکترونیکی، نه تنها در وقت، صرفه‌جویی می‌شود بلکه از این طریق به‌جای اینکه دانش‌آموزان منفعل باشند، یادگیری به صورت تعاملی را تجربه می‌کنند. در آموزش الکترونیکی، به جای اینکه دانش آموزان فقط از طریق خواندن یا مشاهده محتوا دانش را بیاموزند، از انیمیشن، پادکست و فیلم هم استفاده می‌شود. آخرین نکته اینکه، اگرچه آموزش الکترونیکی مدت‌هاست وجود دارد، اما همچنان قابل توسعه است و مدرسان از مزایای فناوری برای یادگیری موثر استفاده می‌کنند.

تنوع، ویژگی برجسته پلتفرم یادگیری آنلاین است. شما می‌توانید به صورت مستقیم یا از طریق جلسات گروهی با استفاده از ZOOM یا مایکروسافت تیم به دانش آموزان خود آموزش دهید. همچنین یک بستر خوب یادگیری آنلاین می‌تواند با یک سیستم مدیریت یادگیری (LMS) ترکیب شود تا بتوانید نتایج یادگیری دانش آموزان خود را پیگیری کنید.

2- یادگیری به کمک ویدئو

در سال‌های اخیر یادگیری با کمک ویدیو محبوب شده است. در شرایط آموزش از راه دور که دانش آموزان از رایانه استفاده می‌کنند، فیلم‌ها، به ویژه انیمیشن‌ها برای غنی‌کردن درس و قابل فهم کردن مطالب بسیار مفید هستند. ویدیوهای آموزشی نتایج دانش آموزان را بهبود می‌بخشد و حجم کار معلمان را کاهش می‌دهد.

3- فناوری بلاکچین

فناوری دفتر کل توزیع شده (Distributed Ledger Technology) مزایای بسیاری برای آموزش، ازطریق بلاکچین، به ویژه ذخیره اطلاعات دارد. هر زمان داده جدید اضافه می‌شود، “بلوک” دیگری به سیستم اضافه می‌کند. بنابراین فضای ذخیره‌سازی از نظر فنی بی‌حد و حصر است. به طور همزمان، داده‌ها رمزگذاری می‌شوند و در چندین کامپیوتر در سیستم توزیع می‌شوند. بلاکچین، داده‌ها را غیرمتمرکز و شفاف می‌کند.

فناوری بلاکچین، در دوره‌های همگانی آزاد درون خطی (Massive Open Online Courses) و پرتفولیوهای الکتورنیکی (EPortfolios) برای تأیید مهارت و دانش، مورد استفاده قرار می‌گیرد. فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT)به مشکلات احراز هویت، مقیاس و هزینه آژانس‌های آموزش الکترونیکی پاسخ می‌دهد. علاوه بر این، می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند دستاوردهایشان را برای کاریابی منتشر کنند.

4- BIG DATA بزرگتر می‌شوند

با رونق گرفتن کرونا و یادگیری آنلاین، اکنون داده‌های بزرگتری نسبت به گذشته داریم. طراحان آموزشی، اطلاعات مربوط به تجربیات دانش‌آموزان را برای شخصی‌سازی و ارائه دوره در قالب مناسب، در اختیار دارند. برخی از این اطلاعات عبارتند از: موضوع دوره، ثبت نام فراگیر، عملکرد دانش آموز (زمان در هر دوره، پایان دوره و نتیجه آزمون) و بازخورد مدرس (رتبه‌بندی و نظرسنجی).

5- هوش مصنوعی (AI)

هوش مصنوعی در حال حاضر، رایج‌ترین موضوع بازارهای فناوری آموزشی آمریکا است. پیش‌بینی می‌شود در سال 2021، هوش مصنوعی می‌تواند به ترند اصلی فناوری آموزشی تبدیل شود و بیش از 45 درصد رشد کند. چرا ترند فناوری اطلاعات در یکی از بزرگترین بازارهای جهان رونق گرفته است؟ اولین و مهم‌ترین دلیل آن این است که هوش مصنوعی می‌تواند فعالیت‌های اساسی در آموزش را مانند نمره‌دهی به صورت اتوماتیک انجام دهد. اکنون برای مدرسان این امکان وجود دارد که نمره‌دهی به سوالات چند گزینه‌ای و جای خالی را به صورت لحظه‌ای انجام دهند.

6- تحلیل یادگیری

چشم‌انداز فعلی تحلیل یادگیری، به ویژه برای آموزش عالی به طرز چشمگیری گسترش یافته است. تجزیه و تحلیل یادگیری به مدرسان این امکان را می‌دهد تا یادگیری دانش‌آموزان را توسط وب اندازه‌گیری کنند و باعث درک و بهینه‌سازی آموزش می‌شود.

وقتی مدرسان تحلیل فرآیندهای یادگیری دانش‌آموزان را می‌خوانند، می‌توانند بر این اساس دانش و مهارت دانش آموزان خود را بهبود بخشند. به عنوان مثال، مدرسان می‌توانند ببینند که دانش آموزان از چه نوع اطلاعاتی (متن، تصویر، اینفوگرافیک یا فیلم) بیشتر لذت می‌برند و در درس‌های بعدی بیشتر از آن استفاده کنند. همچنین، مدرسان متوجه می‌شوند که چه بخشی از آموزش به طور موثر ارائه نشده و در کلاس‌های آینده نقاط شعف را بهبود می‌دهند. علاوه‌بر این، تحلیل یادگیری به مدرسان کمک می‌کند چالش‌های تحصیلی یا رفتاری دانش آموزان را شناسایی کرده و راه‌ حلی برای برطرف کردن آن به کار گیرند.

7- گیمیفیکیشن (Gamification)

اگر به دنبال راهی برای تبدیل یادگیری به فرایند جذاب و سرگرم‌کننده هستید، گیمیفیکیشن مناسب‌ترین ترند فناوری آموزشی است. دانش‌آموزان می‌توانند در حالی که مشغول بازی هستند، بیاموزند و تمرین کنند. عناصر بازی به ایجاد یک فضای یادگیری دلچسب و مثبت کمک می‌کند. گیمیفیکیشن در بخش آموزش مدارس مقبولیت بیشتری دارد؛ چرا که بچه‌ها به سرعت درگیر بازی‌های ویدیویی و کسب امتیازات بالاتر در یک بازی می‌شوند.

8- یادگیری غوطه‌وری با واقعیت مجازی (Virtual Reality) و واقعیت افزوده (Augmented Reality )

از زمان ورود واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR)، تجربه یادگیری كلاس تغییر چشمگیری داشته است و تقاضا را برای یادگیری تجربی و توسعه یادگیری با واقعیت مجازی و واقعیت افزوده افزایش داده است. شیوه‌های جدید یادگیری بسیار تعاملی‌تر از روش‌های سنتی هستند؛ واقعیت مجازی یک واقعیت ساخته شده و واقعیت افزوده یک نمای بهبود یافته از یک تصویر واقعی ارائه می‌دهد. بنابراین، آن‌ها به توضیح مفاهیم پیچیده‌ای کمک می‌کنند که تصاویر ساده یا حتی آزمایشات عملی نمی‌تواند به دانش آموزان نشان دهد. به عنوان مثال، واقعیت مجازی زمانی که در یک دوره آموزش پزشکی شرکت می‌کنید بسیار مفید است. در واقع فرصتی را برای دانش آموزان فراهم می‌کند تا جراحی‌های واقعی را در یک محیط کم خطر تجربه کنند.

9- Steam

این ترند جدید فناوری آموزشی برای حل مشکلات دنیای واقعی از علوم، فناوری، مهندسی، هنر و محتوای ریاضی از طریق یادگیری عملی و طراحی خلاق استفاده می‌کند. در مورد مزایای STEAM، اولین نکته این است که به دانشجویان کمک می‌کند تا به طور روزافزونی نسبت به دنیای اطراف خود کنجکاو شوند. علاوه بر این، برای آن‌ها یک محیط امن برای بیان و تجربه ایده‌های خود زمانی که خارج از چارچوب فکر می‌کنند، ایجاد می‌کند. راحتی یادگیری عملی همچنین به دانشجویان کمک می‌کند تا با دیگران همکاری بهتری داشته باشند.

10- شبکه‌های اجتماعی در یادگیری

آیا تاکنون فکر کرده‌اید که شبکه‌های اجتماعی بخشی از فرایند یادگیری هستند؟ وقتی هر دانشجو، چه جوان و چه بالغ، وقت زیادی را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذراند، چرا ما آن را به ابزاری قدرتمند برای تقویت یادگیری تبدیل نمی‌کنیم؟ این باعث شده است که ایده استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای آموزش به‌وجود بیاید. بسیاری از موسسات آموزشی استفاده از رسانه‌های اجتماعی را به عنوان ابزاری برای برقراری ارتباط نام برده‌اند که در آن دانش‌آموزان می‌توانند به‌راحتی با دیگران تعامل داشته باشند.

آن‌ها می‌توانند مطالب را به اشتراک بگذارند، در یک گروه با دیگران گفت‌وگو کنند یا به راحتی درباره پست شخص دیگری نظر دهند. حتی یک فیلم برای یادگیری نیز می‌تواند در شبکه‌های اجتماعی منتشر شود. Ted Ed نمونه بارز این روند است! این سازمان فیلم‌های آموزشی منتشر می‌کند که ارزش اشتراک‌گذاری دارد و آنها را در یوتیوب ارسال می‌کند که در آن افراد می‌توانند به راحتی به فیلم‌های آموزشی دسترسی پیدا کرده و آنها را با دوستان خود به اشتراک بگذارند. رسانه‌های اجتماعی اینجا هستند تا فرهنگ همکاری را ایجاد کنند و منجربه بهبود تجربه یادگیری شوند.

نتیجه‌

در پایان، ما می‌دانیم که وقتی در مورد گرایش‌های فناوری آموزشی صحبت می‌کنیم چیزهای زیادی برای بحث وجود دارد. با این حال، به یاد داشته باشید که فناوری در آموزش نفوذ کرده و کل فرایند آموزش و یادگیری را تغییر داده است. به ویژه آموزش الکترونیکی، ابزاری آموزشی است که قابلیت دسترسی و راحتی آموزش را افزایش می‌دهد.

فناوری، آموزش، استارتاپ، استارت‌آپ، دیجیتال